Chapati, dosa, naan és puri

2013.01.31 11:49

Ahogy  ígértem nektek, most írok a kenyerekről, amiket ők esznek és kanál helyett használják a legtöbbet. Amiket eddig próbáltam azok a CHAPATI (csápáti),  DOSA (dószá),  NAAN és a PURI. Ezek közül én magam csak a PURI kisütésében segítettem, a többit csak ettem. Próbáltam recepteket kicsikarni H-ból, de mindig csak az a válasz, hogy nézzem amit csinál és akkor mindent megtanulok. Ennek ellenére próbáltam keresni a neten valami használható receptet.  Egyiket sem szokták megtölteni, de én azért kipróbáltam mindegyiknél ezt a módszert is.
 

CHAPATI

Ez volt az első fajta ’kenyér’ amit itt ettem. Sajnos az elkészítését még sosem láttam, mert H már előre legyárt mindig ipari mennyiséget belőle és csak a mélyhűtőből előveszi. Megfigyeléseim szerint náluk ez az alap. Ha valakinél ilyen nincs otthon simán vagy lefagyasztva, akkor szerintem nem is igazi indiai. Kerestem receptet, nem tűnik túl bonyolultnak, de épp ezért ízre se várjatok valami nagy csodát, mert semmi extra. Ez a recept, nekem hitelesnek tűnik: https://www.nosalty.hu/recept/chapati Szerintem aki kísérletezni akar, kezdje ezzel, mert ez talán a legegyszerűbb. Megtöltésre, akár tortilla lap helyett, ez bizonyult a legalkalmasabbnak.

DOSA

Ez az amit H úgy emlegetett az „indiai palacsinta”. Valóban hasonlít rá, de ők mint mondtam nem tültik meg édes lekvárokkal, kakaóval, hanem csak a főételt kanalazzák ezzel ki.  Sajnos használható DOSA receptet nem találtam, de utánma fogok járni, megígérem, mert nagyon finom. Annyit tudok még róla mondani, hogy a palacsintával ellentétben H úgy sütötte ki, hogy spirálisan csurgatta a serpenyőbe, ami nekem szokatlan volt.

NAAN

Igaz, hogy ilyet még csak mirelit formájában ettem, mégis ez a kedvencem, mert van belőle fokhagymás verzió is, ezért engem a lángos ízére emlékeztet. Rákerestem erre a receptre is, aztán megértettem, hogy H valószínűleg nem véletlen vett mirelitet, mert elég macerás megcsinálni: https://www.nlcafe.hu/gasztro/20120427/indiai-naan-kenyer-recept/  Nagyon nagyon finom és laktató, amikor csak van itthon én ezt eszem  ;) Rettentő puha a tésztája.

PURI

Amikor először ilyet csináltunk H-val, azt hittem valami édesség készül, mert teljesen egy farsangi fánkra emlékeztet a kinézete, csak lekvár nélkül. Egyébként ez is elég egyszerű és nagyon gyorsan megsül baromi nagy adag egy kevéske tésztából is. A hozzávalókat sajnos szintén nem láttam, de az alábbi recept szerintem nem lehet rossz. Annyit bizton állíthatok, hogy miután összegyúrtuk a tésztát és kevés ideig állni hagytuk, kis golyókat formált belőle H, amiket később kinyújtott kör formájúvá. Ezeket aztán olajban kisütöttük, de nem akárhogy! Amint az olajba belerakjuk a kerek lapokat egyből le kell nyomkodni azzal a fém lyukacsos lapáttal (nem tudom a nevét, most így hirtelen) Mindezt óvatosan, hogy azért legyen lehetősége a tésztának felduzzadni. Amikor már hasonlít egy megijedt gömbhalra (csak tüskék nélkül), akkor kell megfordítani. Mindez pár másodpercen belül bekövetkezik tehát nem ajánlatos ott hagyni, hogy „majd később ránézek”. Ezek a gömbök később leeresztenek, tehát ezt ne éljétek meg kudarcként. Egyébként H engem megdicsért, hogy milyen jól megy a PURI sütés, hát nekem sem kellett több, gyorsan le akartam nektek videózni, de persze Murphy közbe szólt és nem sikerült, úgy ahogy előtte, de azért ha van kedvetek nézzétek meg:
https://www.youtube.com/watch?v=f3RSp67P5fw&feature=youtu.be

Sajnos ide nem engedte feltölteni, mert túl nagy volt a mérete. Általam talált recept: https://govindananda.blogter.hu/152521/recept__puri
Ez pedig egy „profi” indiai által készített PURI videó:
https://www.youtube.com/watch?v=vaXf-n-4Y5A